dinsdag 10 maart 2015

Villa Duisternis



Ditmaal bespreek ik de strip ‚Villa Duisternis’. Het scenario is van Rodolphe en de tekeningen zijn van Ferrandez. Ze hebben al eerder samen strips gemaakt: ‚De meester van de nacht’ en ‚De man met de klauw’. En als ik deze strips zo lees dan is het een zeer succesvolle samenwerking.

De hoofdpersonen uit ‚Villa Duisternis’ zijn ene Mevel en commissaris Armand. Wanneer Mevel’s vakantie niet doorgaat brengt hij een bezoekje aan zijn goede vriend commissaris Armand. Deze krijgt een uitnodiging om bij de Morlaines te komen logeren. Mevel is ook uitgenodigd. Dus gaan de twee mannen op weg naar het badplaatsje waar de Morlaines wonen.
Naast het huis van de Morlaines staat een grote vervallen villa. Vroeger woonde in deze villa de familie Duisternis. Er gingen de wildste verhalen rond over deze familie. Zo zou de heer Duisternis een pakt met de duivel hebben gesloten. Ook zou hij gruwelijke experimenten uitvoeren en in de oorlog had de familie gecollaboreerd met de Duitsers. De heer en mevrouw Duisternis zijn na de oorlog uit wraak doodgeschoten. Hun zoon ontsnapte aan de dood.
Wanneer mevrouw Morlaine de geest van mevrouw Duisternis achter het raam van de oude villa ziet gaan Mevel en commissaris Armand op onderzoek uit.

Al geruime tijd geleden raakte ik in de ban van Ferrandez tekenwerk, ik heb dan ook nog meer albums van hem in mijn verzameling. Dit zijn o.a. ‚Oriëntaals dagboek’, ‚Het jaar van het bloed’ en ‚De zonen van het zuiden’. Zijn tekenstijl hangt tussen het realisme en het karikaturale in. Hij heeft oog voor detail, maar de details zijn niet te overheersend.

Het verhaal van Rodolphe, een pseudoniem van Jacquette, is boeiend en soms spannend. Ik ga zeker uitkijken naar meer werk van hem.

Villa Duisternis Youtube

---

Tags en links:
Detective Politie
Kommissaris Raffini
Titanic reeks
Ferrandez, Jacques
Jacquette, Daniël (Rodolphe)
Titanic Strips

Geen opmerkingen:

Een reactie posten