donderdag 18 juni 2015

Schipbreuk

 
‚Schipbreuk’ gaat over, je raad het al, de bemanning van een schip die schipbreuk lijden. Iemand, die Dinges wordt genoemd in het verhaal, rookt een pijp in de munitiekamer van een schip. Het schip ontploft en zinkt natuurlijk. Het hele album is een aaneenschakeling van grappen. Elke keer als ze gered lijken veroorzaakt Dinges iets waardoor ze weer schipbreuk lijden of nood gedwongen terug de zee in moeten.

Het is een super grappig album. Het scenario is van Raoul Cauvin die we ook kennen van ‚Sammy’ en ‚De Blauwbloezen’. Met dit album overtreft hij zichzelf. Ik heb vaak hard op om de grappen moeten lachen. Ik vind Cauvin een erg goede schrijver. Maar dat is niet de reden waarom ik dit album heb gekocht. De tekeningen zijn namelijk van Claire Bretécher. Na het lezen van een artikel over haar in Stripschrift (nummer 126/127) verzamel ik alles van haar. Het frappante is dat ik erg veel albums van haar heb, maar dat ik er maar bar weinig echt gelezen heb. Ik heb alleen ‚Het veelbewogen leven van Teresia van Avila’ gelezen. Geen idee hoe dat komt. Misschien is het omdat ik bang ben dat het gedateerd is of dat vreselijke handschrift dat gebruikt is voor de teksten. De tekeningen in ‚Schipbreuk’ zijn zoals we dat kennen van Clair Bretécher’s ‚De gefrustreerden’. Ze tekent leuke karikaturen waarvan het net lijkt of ze zo uit de losse pols op het papier zijn gezet. Bretécher begon in 1969 met het publiceren van strips in tijdschriften. De laatste tijd maakt ze maar bar weinig strips. Haar laatste strip publiceerde ze in 2001 en de laatste strip die in het Nederlands is vertaald verscheen in 1983.

Mocht je ‚Schipbreuk’ ergens tegenkomen dan kan ik je aanraden om het aan te schaffen. Het is zowel leuk voor jong als oud.

---

Tags en links:
Humor
Raoul Cauvin Wikipedia
Claire Bretécher Wikipedia
Schipbreuk
Oberon Bretécher-reeks SC
Bretécher, Claire
Cauvin, Raoul
Oberon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten