vrijdag 31 juli 2015

Het kruis van Cazenac (4, 5, 6) - De cyclus van de wolf



In de eerste drie delen hebben we kennis kunnen maken met Henri en zijn vrouw Louise en Ettiene, Henri’s broer. Deze drie delen bevatten het verhaal van ‚de cyclus van de beer’. Ettiene heeft de beer in zichzelf leren temmen. In ‚de cyclus van de wolf’ (deel 4, 5 en 6) leren we baron von Staufenberg kennen. Hij wordt ook wel ‚de wolf’ genoemd.

In deel 4 ‚Nemesis’ volgt Ettiene een opleiding tot sjamaan. Deze opleiding breekt hij voortijdig af. Henri en Louise vermoeden dat Zwitserland de Duitsers steunt in de oorlog. Officieel is Zwitserland neutraal.
In deel 5 ‚Het teken van de wolf’ gaat baron von Staufenberg geld inzamelen voor de Duitsers.
In deel 6 ‚Goden nog beesten’ leert Ettiene ‚de wolf’ beter kennen. De vraag is of Ettiene de beer in zichzelf goed genoeg heeft weten te temmen om ‚de wolf’ aan te kunnen. In dit laatste deel van deze cyclus staan de vredesonderhandelingen onder druk.

Het scenario is van Pierre Boisserie en Eric Stalner. Hoe meer ik van deze serie lees hoe beter ik het verhaal ga vinden. De personages zijn goed uitgediept. Er zit veel actie en spanning in. Er zit ook veel geweld in, het is dus geen serie voor al te jonge kinderen.

De tekeningen zijn van Eric Stalner. Zijn realistische tekenstijl vind ik prachtig. Ook de inkleuring heeft Christian Favrelle heel sfeervol gedaan.
Dat brengt mij tot de vraag: wordt hier geweld verheerlijkt? Ik moet tot de conclusie komen dat dit niet het geval is. Ettiene hakt wel veel mensen in de pan met zijn klauwen maar ik zie nooit dat hij daar trots op is. Ook omstanders gruwelen van deze gewelddadigheden.

Ik vind dit een boeiende en mooie serie. Een echte aanrader. Ik ga met veel plezier beginnen aan het vervolg: ‚De cyclus van de tijger’.

---

Tags en links
Oorlog Eerste Wereldoorlog
Het kruis van Cazenac 1 - De code recensie
Het kruis van Cazenac 2 - De slapende engel recensie
Het kruis van Cazenac 3 - Het bloed van mijn vader recensie
Het kruis van Cazenac (4, 5, 6) - De cyclus van de wolf recensie
Het kruis van Cazenac (7, 8, 9) - De cyclus van de tijger recensie
Het kruis van Cazenac 10 - De cyclus van de adelaar recensie
Pierre Boisserie wikipediaÉric Stalner wikipedia
Kruis van Cazenac, Het
Dargaud uitgaven
Stalner, Éric (Martin Stalner, M. Stalner)
Boisserie, Pierre

Geen opmerkingen:

Een reactie posten