maandag 12 oktober 2015

Rouletabille - Het parfum van de dame in het zwart



Journalist Rouletabille is de zoon van Mathilde en meester oplichter Larsan. Mathilde weet niet dat Rouletabille haar zoon is. Zij denkt dat haar zoon verdronken is toen hij klein was. Larsan wordt ook dood gewaand, maar Rouletabille is er zeker van dat hij nog leeft. Wanneer zowel Mathilde als haar nieuwe echtgenoot Larsan zien gaat Rouletabille het uitzoeken.

Deze strip is weer gemaakt naar een boek van Gaston Leroux. Hij is bekend geworden door zijn boek ‚Het spook van de opera’ dat hij in 1910 publiceerde. ‚Het parfum van de dame in het zwart’ werd in 1908 gepubliceerd. André Duchâteau vertaalde het naar deze strip. Ik heb het originele boek niet gelezen, maar ik vind het verhaal van deze strip wat verwarrend. Ik denk dat het komt omdat het hele boek te complex is om in stripvorm in 48 pagina’s samen gevat te worden. Ook begrijp ik niet helemaal waarom de titel ‚Het parfum van de dame in het zwart’ is. Ik begrijp dat Rouletabille’s moeder hem vroeger op kostschool kwam bezoeken en dan in het zwart gekleed was en naar een bepaald soort parfum rook. Maar dit heeft helemaal niets te maken met het verhaal of de plot.

De tekeningen zijn van Bernard Swysen. Op zich is het wel oké getekend. Het enige minpuntje is dat de ogen op sommige plaatjes wat vreemde witte ronde cirkeltjes zijn.

Dit album heb ik vooral om mijn collectie compleet te maken, anders had ik het niet aangeschaft.

---

Tags en links:
Detective
Rouletabille - Het mysterie van de gele kamer recensie
Rouletabille - Het parfum van de dame in het zwart recensie
Rouletabille - De bruid van de zon recensie
Rouletabille - De schat van het spook van de opera recensie
Rouletabille - Het dubbele leven van Theophraste Longuet recensie 
Rouletabille - De Moordmachine recensie 
Joseph Rouletabille
Gaston Leroux
Collectie Detectivestrips
Swysen, Bernard
Duchâteau, André (André-Paul Duchâteau, M. Vasseur, Miche...)
Leroux, Gaston
Lefrancq 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten