woensdag 11 november 2015

Edmund Bell - De spooktrein



In dit vierde en laatste Edmund Bell verhaal krijgt Edmund de opdracht om een verzameling massief gouden Citlal-Tepetl beelden op te sporen. Deze waren vervoerd met een trein die in Ierland spoorloos verdwenen is. Edmund wordt tegen gewerkt door de bijgelovige plaatselijke bevolking.

Ook dit deel is naar een boek van John Flanders. Jacques Stoquart heeft het verhaal bewerkt voor deze strip. Ik vind het een leuk verhaal. Ik wordt als lezer op een dwaalspoor gezet waardoor het einde verrassend is.

Het tekenwerk is van Thierry Bouüaert, alias Wilbur H. Duquesnoy. Ik moet eerlijk bekennen dat hij me wat teleur stelt. De voorkant ziet er veel belovend uit. Lijnen zijn zwierig, krachtig en trefzeker op papier gezet. De hoofdpersoon baant zich een weg door het natte Ierse landschap met de verdwenen trein op de achtergrond. Maar wanneer ik het album open sla en de rest van de illustraties zie lijkt het haastig en nonchalant getekend te zijn. Duquesnoy lijkt niet te kunnen kiezen of hij karikaturen maakt van de personages of dat hij ze realistisch maakt. Jammer.

Toch maakt het verhaal het toch de moeite waard om dit album ter hand te nemen.

---

Tags en links:
Detective
De zwarte schaduw recensie
De nacht van de spin recensie
De spooktrein recensie
John Flanders wikipedia
Bouüaert, Thierry (Wilbur H. Duquesnoy)
Stoquart, Jacques
Edmund Bell
Collectie Detectivestrips
Kremer, Jean Raymond de [naar] (John Flanders; Jean Ray, Alice Sauton, Jo...)
Lefrancq

Geen opmerkingen:

Een reactie posten