maandag 29 februari 2016

Britten & Brülightly - een striprecensie


Privédetective Fernández Britten is opgebrand na jarenlang de ergste verdenkingen van jaloerse geliefden te hebben bevestigd. ‚De hartenbreker’ wordt verteerd door berouw over verwoeste levens, maar klampt zich vast aan de hoop ooit iets te onthullen wat positieve gevolgen zal hebben.
En dus onderzoeken Britten en zijn ongewone partner de dood van Berni Kudos. Chantage, wraak, moord: met elke ontdekking belanden ze dieper in een moeras van troebele familiegeheimen. Een bijzonder noir-verhaal waarin niets zwart-wit is.

Ja ik tik dit maar even gewoon over van de achterflap van dit handzame album want zelf had ik het verhaal niet beter kunnen introduceren. Het was ook deze tekst die mij nieuwsgierig maakte naar het verhaal en de reden was om dit album, wat ik in de goedkope bakken op een beurs vond, aan te schaffen. Toen ik het gelezen had verbaasde ik mij erover dat dit juweeltje gewoon voor maar 1 euro over de toonbank ging.
Zowel het verhaal als de tekeningen zijn van, de voor mij onbekende, Hannah Berry. Zelf vind ik dit album een van de betere detective strips. Het verhaal maakt nieuwsgierig en is spannend. Hoewel Brittens karakter zich niet leent voor heftige actiescenes, omdat hij te depressief oogt en het hem niet uitmaakt wat er met hem gebeurt, bevat dit album toch enkele van deze scenes. Dat maakt het verhaal spannend.
Hoewel deze strip geen humoristische is zitten er toch stukken in waarom ik moest glimlachen. Zo wordt al snel duidelijk dat Britten praat met een theezakje wat nog terug praat ook.

In eerste instantie was maakte het tekenwerk niet echt veel indruk bij me, maar nu ik het verhaal gelezen heb zie ik wel dat de stijl precies past bij het verhaal. Britten straalt, met zijn terneergeslagen ogen, zoveel depressiviteit uit dat het zijn karakter en daarmee het verhaal versterkt.

Ik vind Berry’s eerste graphic novel erg origineel en heb me er erg mee vermaakt. Berry heeft inmiddels drie albums op haar naam staan, maar helaas zijn deze (nog) niet vertaald in het Nederlands.

---

Tags en links:
Detective
Britten & Brülightly op Catawiki
Britten & Brülightly op Wikipedia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten