vrijdag 26 februari 2016

Nestor Burma - Een kater vol lood - een striprecensie


Privé-detective Nestor Burma wordt met een enorme kater wakker van een telefoontje van journalist Covet. Hij heeft een tip voor Burma; er is een dame vermoord en de politie tast volledig in het duister. In eerste instantie voelt Burma er niets voor, maar als hij zich gedoucht en geschoren heeft voelt hij zich beter en gaat naar het plaats delict. Ondertussen probeert hij te achterhalen waar hij is geweest gister nacht en hoe hij thuis is gekomen. Hij herinnert zich een taxi ritje die eindigde in een cafe in een van de buitenwijken van Parijs. Hier laat Burma zich vol lopen om zijn vorige zaak, waarbij hij zichzelf de dood van een vrouw verwijt, te vergeten. Wanneer Covet en Burma op de plaats van het misdrijf aankomen begint het Burma te dagen; dit is het cafe waar hij gisteren ladder zat is geworden.

Het is al weer 16 jaar geleden dat ik dit album van Tardi voor het eerst las. Ik wilde weer eens een Tardi strip lezen en ging snuffelen tussen mijn omvangrijke Tardi verzameling en pakte deze er tussen uit omdat ik een detective wilde lezen en omdat het afwijkende formaat mij aansprak. Nestor Burma is een schepping van schrijver Léo Malet. Er zijn zo’n 12 Nestor Burma boeken verschenen waarvan Tardi er enkele heeft omgetoverd tot stripverhaal. Later hebben anderen, vanaf 2005, zijn werk voort gezet. Malet was zelf zeer te spreken over het werk van Tardi. Hij zei er zelfs over dat hij vond dat Tardi de enige was die zijn boeken echt begrepen had. Wat hij van de opvolgers van Tardi zou hebben gevonden zullen we nooit weten want Malet stierf in 1996, 9 jaar voor het eerste Burma album die niet van Tardi’s hand was verscheen.
Nestor Burma is een ruwe bolster die de zaken wat pessimistisch inziet en de boeken ademen een donkere sfeer uit. Dit is precies een kolfje naar Tardi’s hand, hij is ongetwijfeld de aangewezen persoon om deze boeken om te vormen tot stripverhaal. Hij had, toen dit album verscheen in 1990, al een omvangrijk oeuvre op zijn naam staan. Hoewel zijn Isabelle Avondrood strips meer humor bevatten dan de Nestor Burma strips liggen de karakters toch in het verlengde van elkaar. Isabelle is net als Burma wat negatief over haar omgeving.

Niet alleen vind ik het erg goed wat Tardi met het verhaal heeft gedaan, maar ook de tekeningen van zijn hand sluiten naadloos aan bij het verhaal. Het laat de troosteloosheid van de Parijse buitenwijken zien door donker kleur gebruik en het slechte weer. Herinneringen krijgen een extra lading mee doordat ze met veel rood zijn ingekleurd.

Voor de liefhebbers is er ook een Nestor Burma film in 1982 verschenen en er is in 1991 een televisieserie van start gegaan die nog steeds loopt (volgens IMBd toch).

Mijn bewondering van Tardi was de laatste tijd wat bekoeld door een nieuw inzicht wat ik kreeg toen ik strips als ‘Moeder Oorlog’ en ‘Svoboda!’ had gelezen. Deze strips geven, wat mij betreft, een betere en objectievere kijk op de Eerste Wereldoorlog. Dus begon ik mij een beetje te storen aan de constant negatieve blik van Tardi op deze oorlog. Maar als ik strips zoals Nestor Burma lees zie ik toch weer in dat Tardi zeker een meester is in zijn vak, het is jammer dat hij niet zoveel strips meer maakt. Zo wacht ik nog steeds met smart op het laatste Isabelle Avondrood deel.

---

Tags en links:
Detective
Nestor Burma op Catawiki
Jacques Tardi op Wikipedia
Nestor Burma - Een kater vol lood recensie
Nestor Burma - Oorlog op de achtbaan recensie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten