maandag 27 juni 2016

Edmund Bell - De nacht van de spin - een striprecensie


In het wat slaperige Schotse dorpje waar de jonge Edmund Bell zich bevindt worden bij welgestelde burgers inbraken gepleegd. Opmerkelijk is dat bij elk van de inbraken de ogen uit portretten en beelden worden gesneden. Het is aan Edmund en zijn vader, een ex-hoofdopziener bij  Scotland Yard om de dader in de kraag te grijpen.


Dit is een strip naar een boek van John Flanders. Ik ben niet bekend met het originele boek en weet dus niet of scenarist Jacques Stoquart het verhaal goed heeft weten te samenvatten. Wat mij opvalt is dat het verhaal redelijk rustig begint, maar vanaf pagina 17, wanneer Edmund hallucinaties krijgt, komt het in een ongelofelijke stroomversnelling en vanaf pagina 36 vind ik het niet erg goed meer te volgen. Ik heb het gevoel dat er een pagina in de verkeerde volgorde tussen zit. Maar de ontknoping is dan weer wel duidelijk uit gelegd.


De prachtige realistische tekeningen zijn van René Follet. De pagina grote illustraties zijn ware schilderijen op zich en de pagina’s met actie zijn dynamisch getekend, wat de vaart van het verhaal ten goede komt. Ik vind het onterecht dat Follet eigenlijk altijd onder de radar is gebleven en nooit echt grote bekendheid heeft genoten.

Toch heb ik me wel vermaakt met dit album, mede omdat het zo’n grote vaart heeft.
Tot slot moet ik nog even waarschuwen; degenen met een spinnenfobie kunnen dit album misschien beter ter zijde leggen.

---

Genre: Detective
Links:
De zwarte schaduw recensie
De nacht van de spin recensie
De spooktrein recensie
John Flanders wikipedia
Bouüaert, Thierry (Wilbur H. Duquesnoy)
Stoquart, Jacques
Edmund Bell
Collectie Detectivestrips
René Follet wikipedia
Lefrancq

Geen opmerkingen:

Een reactie posten