vrijdag 3 juni 2016

Marsupilami - Vang ’ns een Marsupilami! - een striprecensie


Iedereen kent de grappige wezentjes van André Franquin wel. Zo ook ik, maar tot nu toe had ik de albums nog nooit gelezen. Ze traden het eerst op in 1952 in de Robbedoes en Kwabbernoot strips.   Het idee van de lange staart van de Marsupilami ontstond tijdens een tramrit die Franquin, Morris en Will geregeld maakten. Het viel hen op dat de conducteur erg veel taken had en ze bedachten dat een lange staart hem wel van pas zou komen. Elke keer als ze de tram namen bedachten ze dingen die de conducteur met een lange staart zou kunnen doen. Toen Franquin stopte met Robbedoes en Kwabbernoot behield hij de rechten. Nog in een Robbedoes en Kwabbernoot album tekende Franquin het dier, maar daarna verdween het uit de reeks omdat Franquin de Marsupilami een eigen reeks wilde geven. Later kreeg het dier ook zijn eigen tekenfilm reeks.


Het album wat ik nu bespreek is het 0 nummer. Dit is eigenlijk het 16e album, maar omdat dit album de eerste korte verhalen en gags bevatten die in Robbedoes verschenen hebben ze dit het 0 nummer genoemd. Daarom is het ook een uitstekend album voor de eerste kennismaking met de grappige wezentjes.



Ik vind het een erg humoristisch album en heb vaak hard op om de grappen moeten lachen. Om een voorbeeld te noemen is er een personage dat Bring M. Backalive heet. Zijn beroep is het vangen van zeldzame wilde dieren om die aan een dierentuin door te verkopen. Dus het is niet vreemd dat hij een Marsupilami wil vangen. Maar dit is niet zo gemakkelijk. Telkens is het beest hem weer te slim af wat hilarische momenten met zich mee brengt.

Zoals ik al zei is dit mijn eerste kennismaking met de Marsupilami en ik ben gelijk verknocht aan dit grappige dier. Dit zal zeker niet het laatste album zijn wat ik van deze grappige beestjes ga lezen.

---

Genre: humor
Links:
Marsupilami op Catawiki
Andere Marsupilami recensies op Stripinfo.be
Franquin op Wikipedia
Franquin op de Comiclopedia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten