maandag 4 juli 2016

Sherlock Holmes - Het teken van de vier - een striprecensie


Dit is weer een verhaal naar een boek van de wereld beroemde Sir Arthur Conan Doyle.

Het verhaal draait om de moord op de zoon van majoor John Solto. Majoor Solto is enige tijd geleden ook plots overleden en er werd een briefje op zijn lichaam gevonden met de tekst ‘Het teken van de vier’.
Het hele verhaal draait om een schat.

Ik kan me niet herinneren dat ik het originele boek ooit heb gelezen, maar kan me wel enige films van dit verhaal herinneren. Ik heb natuurlijk de film uit 1968 met Peter Cushing in de hoofdrol gezien en de versie uit 1987 met Jeremy Brett in de rol van Sherlock Holmes. Ik dacht dat dit verhaal ook een aflevering van de BBC serie Sherlock was, maar dat heb ik mij niet helemaal goed herinnerd. In 2014 werd er een episode uitgezonden die ‘The sign of three’ getiteld was. Deze aflevering was wel geïnspireerd op ‘The sign of four’, maar volgde niet het originele boek. Deze aflevering is voornamelijk een flashback en Solto en Watson zijn oude bekenden, wat niet het geval is in het originele verhaal.

Als ik uit ga van de twee andere films die ik hiervan gezien heb volgt scenarioschrijver Duchâreau het originele verhaal op de voet. Of nou ja bijna op de voet. Zo laat hij het cocaine gebruik van Sherlock Holmes achter wegen. Dat vind ik wel jammer, maar ik begrijp het ook wel want anders zou dit album minder geschikt voor de jongere lezers zijn.


Het realistische tekenwerk van Di Sano is even wennen het is namelijk heel anders dan het Rooie oortjes tekenwerk. Maar hij volgt zijn Sherlock Holmes tekenaar voorgangers vrij goed, hoewel ik het gezicht van Sherlock Holmes net even iets minder vind getekend dan dat van bijvoorbeeld Stibane. Ook zijn er in dit album opvallend minder mooie en gedetailleerde gebouwen aanwezig. Maar toch tekent Di Sano niet onaardig.

Weer een prima Sherlock Holmes strip die zeker het lezen waard is.

---

Genre: Detective
Links:
De hond van de Baskervilles recensie 
De rode bloedzuiger recensie
Het gevlekte koord recensie
Jack the Ripper recensie
De reuze rat van de Sumatra recensie
De aluminium kruk recensie
Het teken van de vier recensie
De bloedige ster recensie 
Sherlock Holmes wikipedia
Arthur Conan Doyle wikipedia
Sherlock Holmes catawiki
Sherlock Holmes stripinfo.be
Sherlock Holmes strips wikipedia
André-Paul Duchâteau wikipedia
André Duchâteau comiclopedia
Bruno Di Sano comiclopedia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten