zaterdag 20 juni 2015

Uit het leven van Dik Trom



Dit is een bewerking van Dick Matena van het beroemde boek van C. Joh. Kieviet.
Dik Trom wordt geboren als Dirk Trom, maar omdat hij de r niet kon uitspreken en hij onnoemelijk dik was noemde iedereen hem Dik. Al als klein kind is het een stoute jongen. Nog voor hij kon lopen speelt hij, als zijn moeder even niet oplet, met het roet uit de kolenkit. Ook op school haalt hij kattenkwaad uit. Op zijn eerste schooldag speelt hij met de jas en hoed van de juf. Met zijn vriendjes steelt hij appels uit de boomgaard van de boer. Hierdoor wordt hij door de plaatselijke agent op de hielen gezeten. Maar Dik kennende weet ie zich onder zijn welverdiende straf uit te komen. En zo haalt hij wel meer kattenkwaad uit. Maar het is ook een jongen met een goed hart. Zo helpt hij een arme oude vrouw en haar zieke man.

Als kind heb ik alle ‚Dik Trom’ boeken verslonden. Ik heb van deze bewerking uit 1990 net zo moeten lachen als om het origineel. Dit is niet Matena’s eerste bewerking van een gewoon boek. In 1989 verscheen er al een stripversie van ‚Kruimeltje’. En in 1988 had hij al zijn belangstelling getoond voor E.A. Poe met ‚De laatste dagen van E.A. Poe’. Nu zul je misschien denken: Dick Matena? Was dat niet de man die strips maakte van literatuur als ‚De Avonden’ en ‚Kort Amerikaans’? Dat waren toch geen bewerkingen? Nee, Matena had toen hij Dik Trom maakte de integrale methode toen nog niet uitgevonden en Dik Trom valt ook niet onder het kopje litteratuur.

Matena begon in 1960 op 17-jarige leeftijd te werken bij de Toonder Studio’s. Daar werkte hij mee aan ‚Tom Poes’ en ‚Panda’. Maar mijn eerste kennismaking met Matena was toen ik de serie Flynn ging verzamelen. Later kocht ik ‚De laatste dagen van E.A. Poe’ en ‚Sartre & Hemingway’. Voor deze laatste twee albums en Flynn schreef hij ook het scenario. Zo raakte ik dus gecharmeerd van Matena’s werk. Zowel het schrijven als het tekenen gaat hem dus goed af. Ik vind ‚Uit het leven van Dik Trom’ een leuk album.

---

Tags en links:
Humor
Dick Matena website
Dick Matena Wikipedia
Dik Trom
Big Balloon uitgaven
Matena, Dick (Dick Richards, John Kelly)
Kieviet, C. Johan [naar]
Big Balloon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten