woensdag 23 september 2015

Blake en Mortimer - De 3 formules van professor Sato 1 en 2

 

In Japan gebeurt er een vliegtuigongeluk. De piloot heeft een Japanse vliegende draak gezien vlak voor hij neerstortte. Het blijkt de uitvinding te zijn van Professor Sato. Hij nodigt zijn vriend Mortimer uit om naar zijn nieuwe robot te komen kijken. Dit blijkt een levens echte kopie van Sato te zijn. Om ervoor te zorgen dat zijn uitvinding niet in verkeerde handen kan vallen heeft hij drie formules, voor het maken van de robot, opgeborgen in de kluizen van drie verschillende banken. Maar dit verhaal zou geen Blake en Mortimer avontuur zijn als aartsvijand Olrik de formules niet wil bemachtigen voor zijn duistere plannen.

Het verhaal is weer van Jacobs. Het eerste deel verscheen al in 1977 tien jaar na het verschijnen van ‚Het halssnoer van de koningin’. Helaas stierf Jacobs in 1987 nog voordat hij de strip kon afmaken. De lezers moesten tot 1990 wachten tot dat het laatste deel, dat was afgemaakt door Bob de Moor, verscheen.
Ik hoorde van verschillende mensen dat ze dit verhaal niet zo goed vonden. Ik daarentegen vind het zeker geen slecht verhaal. Ik vind het zeker niet het beste verhaal wat Jacobs geschreven heeft, maar zeker ook niet het slechtste.


Het tekenwerk van het eerste deel is nog door Jacobs gedaan. Ik vind dit het beste wat Jacobs ooit heeft getekend. De lijnvoering is vlotter. Er zit meer dynamiek in. Het was een klap in het gezicht toen ik het tweede deel open sloeg. Dit is getekend door Bob de Moor. Mijn eerste indruk was dat het zoveel slechter was dan dat van Jacobs. Maar als ik de vergelijking los laat tekent Bob de Moor toch zeker niet slecht. Als ik het vergelijk met zijn Barelli strips vind ik dit toch beter getekend.

Ik zou zeggen lees deze strip en oordeel zelf.

----

Tags en links:
Science Fiction Detective
Blake en Mortimer - Het geheim van de zwaardvis recensie
Blake en Mortimer - Het geheim van de grote pyramide recensie
Blake en Mortimer - Het gele teken recensie
Blake en Mortimer - Het raadsel van Atlantis recensie
Blake en Mortimer - S.O.S. Meteoren recensie
Blake en Mortimer - De valstrik recensie
Blake en Mortimer - Het halssnoer van de koningin recensie 
Blake en Mortimer - De 3 formules van professor Sato recensie
Blake en Mortimer - De zaak Francis Blake recensie
Blake en Mortimer - Het Voronov-complot recensie 
Blake en Mortimer wikipedia
Edgar P. Jacobs wikipedia
Blake en Mortimer
Lombard uitgaven
Jacobs, Edgar Pierre
Lombard

Geen opmerkingen:

Een reactie posten