vrijdag 23 oktober 2015

Asterix - De papyrus van Caesar



Hij is net uit en er is al veel geschreven over deze nieuwste Asterix strip. Toch voel ik mij geroepen om mijn eigen mening naar voren te brengen. Dit omdat ik er zo enthousiast ben.

Het verhaal in een notendop. Caesar heeft over zijn Gallische veroveringen een boek, een papyrus, geschreven. Zijn adviseur Promoplus raadt hem aan om er één hoofdstuk uit te laten. Het gaat hier om het nog niet veroverde dorp van Asterix en Obelix. Polemix krijgt het hoofdstuk in handen en wil het wereldkundig maken. Met de Romeinen op zijn hielen vlucht hij naar het dorp van Asterix. De Galliers geloven niet in het geschreven woord. Zij denken dat het boek van Caesar snel wordt vergeten. Maar ze zien er wel het belang van in dat het hoofdstuk in het collectieve geheugen komt. In het Carnutenwoud woont druïde Archeopterix. Hij is een soort menselijke Wikipedia. Dus Asterix, Obelix en Panoramix vertrekken naar het bos. Polemix blijft achter in het dorp.

Het verhaal staat bol van de woordgrappen en knokpartijen. Het verhaal is van Jean-Yves Ferri en de tekeningen zijn van Didier Conrad. Het duo heeft ook het vorige Asterix album gemaakt. Dat vond ik al een super leuk album en ook dit album stelt niet teleur. Er komen erg veel grappige verwijzingen naar het heden in voor. Één belangrijke is dat Polemix gebaseerd is op Julian Assange, de man achter Wikileaks. Het personage zou eerst Wikilix heten, maar vanwege de rechten mocht dat niet. Erg jammer, want dat had voor mij gelijk veel duidelijk gemaakt. Ik had de link nu niet gelegd. Ik las het in een andere recensie. Maar toen ik het wist ging ik deze strip toch in een ander daglicht zien. Het is voor mij voor het eerst dat ik een Asterix lees waarvan een politiek thema in voor komt. Van mij mogen ze dat vaker doen.

De tekeningen zijn ook weer goed, geheel in de stijl van Uderzo. Prima gewoon.

Ik vind dit album dus zeker een aanrader.

---

Tags en links:
Humor Geschiedenis
Asterix de Galliër recensie
Asterix - De papyrus van Caesar recensie
Asterix en de kernsentrale recensie
Didier Conrad wikipedia
Albert Uderzo wikipedia
Jean-Yves Ferri wikipedia
René Goscinny wikipedia
Asterix
Lombard uitgaven
Uderzo, Albert
Goscinny, René
Lombard
Hachette uitgaven nieuwe vertaling
Hachette

Geen opmerkingen:

Een reactie posten