vrijdag 4 maart 2016

Lady S - 1. Na zdorovje, Shanjoeska! - een striprecensie


In deze strip maken we kennis met de Russische Shanjoeska. Als ze vlucht naar Amerika neemt ze een andere naam aan en wordt zelfs geadopteerd door een Amerikaanse diplomaat. In dit eerste deel leren we meer over haar achtergrond en de situatie waarin ze zich nu verkeerd.

Scenarist Jean van Hamme heeft een zeer boeiend verhaal neer gezet. Hij navigeert de lezer moeiteloos van het heden naar het verleden. De flashbacks zijn niet in chronologische volgorde geplaatst, maar Van Hamme zorgt er toch voor dat het verhaal goed te volgen is. In een kort gesprek weet hij moeiteloos uit te leggen hoe de politieke situatie was toen Shanjoeska moest vluchten. Hij weet mij te verassen met originele plot-wendingen en hij geeft het verhaal veel vaart mee door actie scenes toe te voegen. Maar dit verhaal is allerminst een flinterdun actie verhaaltje. Toen ik de laatste pagina had gelezen werd ik razend benieuwd naar het tweede deel, want dit is een verhaal in meerdere delen.

Dit was mijn eerste kennismaking met Van Hamme, maar ik vind deze strip zo goed dat ik zeker ga uitkijken naar wat hij nog meer heeft geschreven.

Het realistische tekenwerk van Lady S is gemaakt door Philippe Aymond. Hoewel ik lees dat dit niet zijn beste werk is, vind ik het toch goed getekend.

Al met al vind ik dit een goed begin van een serie die wellicht briljant zou kunnen worden.

---

Tags en links
Thriller
Lady S op catawiki
Andere Lady S recensies op stripinfo.be
Jean Van Hamme op wikipedia
Philippe Aymond op comiclopedia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten