maandag 25 april 2016

Biggles vertelt over - De gebroeders Wright - een striprecensie


Zoals de cover al doet vermoeden gaat dit album over de bouw van het eerste vliegtuig. De broers Wilbur en Orville Wright zijn begonnen als fietsenmakers, maar al vanaf kinds af aan zijn ze geboeid door het fenomeen vliegen. Eenmaal volwassen gaan ze hun droom achterna; de mens zal eens kunnen vliegen en zij zijn de aangewezen personen om dit te kunnen bewijzen. En omdat ze aan de vooravond van, wat later bleek, een Wereld Oorlog stonden hadden diverse landen er belang bij een vliegmachine. Maar het zou nog meer dan tien jaar duren voordat de Eerste Wereldoorlog uit zou breken.


Je moet het de gebroeders Wright na geven, ze hadden wel doorzettingsvermogen. Meer doorzettingsvermogen dan ik heb gehad met het lezen van dit album. Want het verhaal is zo gort droog dat ik het album een paar keer ter zijde heb gelegd. Het is voornamelijk een opsomming van technische gegevens. Dat is waarschijnlijk interessant voor iedereen die zich met vliegen bezig houdt, maar voor mij, hoewel ik me wel degelijk voor dit onderwerp interesseer, is het niet zo interessant. Ik mis de spanning in het verhaal en het had wel degelijk leuker gemaakt kunnen worden. Zo maken de broers op een gegeven moment wereld kundig dat ze binnenkort zullen slagen een geslaagde bemande vlucht te kunnen gaan maken. In werkelijkheid staan ze daar nog ver van. Daar had spannend gemaakt kunnen worden. Ook wordt er weinig verteld over de relatie tussen de broers en het thuisfront.

Dit is een strip naar een boek van de Engelse piloot en schepper van de Biggles verhalen William Earl Johns. Ik ben niet bekend met zijn werk en ook niet met het werk van Jean-Pierre Lefevre-Garros die het verhaal heeft verstript. De laatste heeft dan ook niet veel strips op zijn naam staan en wat hij heeft geschreven is beperkt gebleven tot Biggles verhalen.

Is er dan nog wel wat positiefs over dit album te vertellen? Jawel, over het realistische tekenwerk van Marcel Uderzo ben ik namelijk erg te spreken. ‘Uderzo? Uderzo?’ hoor ik u denken, ‘is dat niet de tekenaar van Asterix?’ Uderzo is inderdaad de tekenaar van Asterix, maar niet de tekenaar van dit album. Albert Uderzo tekende Asterix en dit album is van zijn broer Marcel. Hoewel Marcel al vanaf 1976 strips tekent is zijn oeuvre beperkt gebleven. Opmerkelijk wel is dat zijn eerste strip een Asterix verhaal was.

Voor iedereen die zich al dan niet beroepsmatig met vliegen bezig houdt is dit vast en zeker een interessant album. Wie zoekt naar een spannend of boeiend verhaal hoeft dit album niet aan te schaffen.

---

Genre: Historische vertelling, Waar gebeurd, Biografie
Links:
Biggles vertelt over - De gebroeders Wright op Catawiki
Biggles vertelt over op Stripinfo.be
Gebroeders Wright op Wikipedia
William Earl Johns op Wikipedia
Biggles op Wikipedia
Marcel Uderzo op de Comiclopedia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten