maandag 10 oktober 2016

Ash - een striprecensie


Faust is op zoek naar een schat en die schat blijkt de al vier eeuwen slapende Ash te zijn. Eenmaal haar bevrijd en wakker gemaakt te hebben begint een fantastisch avontuur waarin de grenzen tussen goed en kwaad vaag worden.

Ja het kost mij moeite om niet te veel van het verhaal te verklappen, want ik vind dit verhaal in twee delen zo ontzettend goed dat ik bang ben te veel te verraden. Scenarist van dit meesterwerk is François Debois. Hij is in 2007 pas begonnen met strips te maken en heeft al drie prijzen mogen ontvangen. En hij weet die reputatie dus ook met deze strip waar te maken.


Het tekenwerk van Krystel heeft wat manga trekjes, zo hebben de personages grote ogen en vaak ronde gezichten. Hoewel manga me op zich niet zo aanspreekt vind ik de steampunk kleding en machines prachtig getekend. Ook de sfeervolle inkleuring verdient een aparte vermelding. Zo zijn de scenes die ’s nachts afspelen in blauw tinten gekleurd en de binnen scene’s in oranje en geel tinten.

Sorry voor de wat korte recensie, maar geloof me als ik al niet fan was van de Collectie 1800 van Daedalus dan zou ik het bij het lezen van Ash absoluut worden. Ik ga zeker op zoek naar meer werk van François Debois. Het moge duidelijk zijn dat Ash een parel onder de strips is.

---

Genre: graphic novel
Links:
Ash op Catawiki
Ash op youtube

Geen opmerkingen:

Een reactie posten