dinsdag 28 februari 2017

Spirit 1 - een striprecensie


In dit eerste deel van ‘Spirit’ staan negen korte verhalen. Spirit schepper Will Eisner kwam in 1940 met zijn eerste strip over de gemaskerde crimefighter. Spirit verscheen tot 1952 in de zondag editie van de Register and Tribune Syndicate krant. Eisner zorgde zowel voor het tekenwerk als de verhalen. Na een paar maand werd hij geassisteerd door schrijver Jules Feiffer en tekenaars Jack Cole en Wallace Wood, maar hierdoor veranderde het karakter van Spirit niet. Gelukkig maar, want ik mag hem wel, hij is onbedoeld grappig. En de strips steken de draak met bestaande superhelden. Waar superman, badman en spidermen altijd de eer krijgen voor hun werk en het publiek dweept met hen gebeurt het vaak dat inspecteur Dolan met de eer gaat strijken of niet geloofd dat Spirit de zaakjes voor hem heeft opgelost. De verhalen zijn niet in één stijl geschreven en variëren van misdaad en noir tot avonturen, mystery en horror tot komedie en liefdes verhaaltjes.


Eerst wist ik niet wat ik van Ebony White, Spirit’s African-American sidekick, moest denken. Was Eisner een racist??? Eisner vertelde hier later over dat hij dit figuur expres tot een raciale karikatuur had gemaakt, in de tijd waarin hij ‘Spirit’ maakte was racisme heel gewoon. Eisner zorgde er wel voor dat Ebony steeds met respect werd behandeld door zijn medespelers. Misschien is het daardoor ook dat hij in die tijd niet bekritiseerd werd hierover door de zwarte Amerikaanse bevolking. Later kwam er ook een African-American Detective bij.

Dit was mijn eerste kennismaking met deze gemaskerde held en het is me zeker bevallen. Ik ga zeker uitkijken naar meer van Eisner’s strips.

---

Genre: Divers
Links:
Will Eisner wikipedia
Will Eisner comiclopedia
Spirit youtubefilmpje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten