maandag 11 januari 2016

Agatha Christie - Moord in de Orient-Express - een striprecensie


Tja, ik hoef eigenlijk niemand het, misschien wel bekendste, verhaal van ’s werelds beroemdste detective schrijfster Agatha Christie, te vertellen. Wie het originele boek niet kent kent vast wel de verfilmingen van dit verhaal. De jongeren onder ons kennen misschien de in 2006 uitgebracht video game.

Scenarist François Rivière en tekenaar Jean-Fançois Miniac, alias Solidor, maakten in 1995 een stripverhaal naar het boek. Rivière, die al vanaf 1977 aan de weg timmert als scenarist, verstaat zijn vak. Hij weet de lezer feilloos naar de ontknoping te leiden, de ene na de andere verdachte verschijnt ten tonele. Aangezien ik het originele boek in mijn jeugd heb gelezen is het te lang geleden om te oordelen of Rivière zich aan de verhaallijn van het boek houdt. Wel heb ik de verfilming uit 1974 meerdere malen gezien en heb de verfilming uit 2010 voor deze recensie nogmaals voor een tweede keer bekeken. Hoewel ik genoten heb van de film uit 1974, met een sterren cast waar je u tegen zegt, was ik teleur gesteld in Albert Finney als Poirot. Ik vond hem te opgedirkt en zijn stem te geforceerd. Wel heb ik genoten van met name Lauren Bacall, Ingrid Bergman, Sean Connery, Wendy Hiller, John Gielgud en Vanessa Redgrave, die allen zonder uitzondering fantastische acteerprestaties neer hebben gezet. Ik vraag mij af of Rivière deze film heeft gezien. Het zou hem in ieder geval hebben kunnen helpen bij het inkorten van het verhaal. Want 46 pagina’s is zeker erg weinig om een boek goed te kunnen te verstrippen.
Zoals ik al zei is er in 2010 ook een verfilming gemaakt in de tv-serie ‚Agatha Christie’s Poirot’ met de fantastische David Suchet in de rol van Poirot. Wat ik zo goed vind aan deze verfilming is dat het karakter van Poirot zo goed wordt uitgediept. Dat mis ik een beetje in deze strip, maar gezien het beperkte aantal pagina’s besef ik ook dat daar geen ruimte voor is. In de verfilming van 2010 zien we meer van de aanloop naar de treinreis. We zien hoe een man, die ontmaskerd is door Poirot, zelfmoord pleegt en aan het eind zien we Poirot worstelen met de vraag of hij de wet of zijn geloof moet volgen. Het zijn de details die het verhaal kunnen perfectioneren en die diepgang geven.

Ik ben zeer te spreken over het realistische tekenwerk van Miniac. Het is jammer dat Miniac niet zoveel strips op zijn naam heeft staan want hij is duidelijk geboren om strips te tekenen.

Deze serie ‚Detective strips stelt voor’ is zeker een veel belovende reeks. Helaas is het bij vijf strips gebleven, jammer.

---

Tags en links:
Detective
Moord in de Orient-Express recensie
De geheime tegenstander recensie 
Dood op de Nijl recensie
Tien kleine negertje recensie
De eindeloze nacht recensie 
Hercule Poirot
Detective strips stelt voor
Miniac, Jean-François (Solidor)
Jean-François Miniac wikipedia
Christie, Agatha [naar] (Mary Westmacott [naar])
Agatha Christie wikipedia
Rivière, François
François Rivière wikipedia
Lefranc

Geen opmerkingen:

Een reactie posten